söndag 18 september 2011

Ta ton

Helgen har verkligen varit fylld av firning av min ålderdom och det har varit väldigt roligt att få träfffa alla nära och kära. Det känns skönt att jag verkar kommit över chockfasen som omställningen från vegetarian till vegan innebar, den där man mest ser hinder och svårigheter. Nu känns det precis lika naturligt att välja bort animaliska produkter som det var att välja bort kött när jag blev vegetarian. Människan är ett vanedjur och med omställningar kommer problem. Men problem är till för att lösas som man brukar säga. Förutom den veganska sushin jag lagade i fredags har det även lagats soppor, pajer och wienerbröd. Matbröd, rårakor och vaniljsås. Jag blir alltid lite ställd när människor vill veta vad jag äter för något som vegan, för jag äter ju precis samma saker som alla andra tycker jag. Skillnaden är att jag inte äter saker utav vana utan gör aktiva val. Att välja soyamjölk framför komjölk, mjölkfritt smör och köpa soyaprodukter framför qourn som innehåller äggvitepulver är inte en big deal, iallafall inte för konsumenten. Känns ganska gött att inte vara en del utav en produktion som behandlar djur som maskiner istället för varelser med ett känsloliv.

Min första firade födelsedag som vegan alltså, great success! Tackar och bockar för alla fina presenter och allt uppvaktande, har nästan storhetsvansinne här på bussen som tar mig tillbaka till Göteborg. Med mig har jag bland annat den mest otippade med roligaste presenten. Den har jag mina grymma småsyrror att tacka för. Ser ni vad det är?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar