tisdag 13 september 2011

Hänga i gäng



Ikväll köpte jag en röd cykel vid namn Britta av en kompis som ville ha ett vrålåk med fler växlar än en. Men mig passar det perfekt. För att fira detta slog jag till med att anordna ett våffel och ölhäng, great success! Man äter alldeles för lite våfflor nu för tiden, det är synd för det är både väldigt gott och väldigt enkelt att laga. Jag använde ett recept jag fått av en tant på hemtjänsten som bedyrade att detta receptet var det bästa våffelreceptet av dem alla. Och bra blev de.







Tant-frasvåfflan

3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
2 dl soyamjölk
2,5 dl vatten
1 dl smält mjölkfritt smör

Vänd ihop de torra ingredienserna först, ha sedan i vattnet och vispa ihop så att det inte blir några klumpar. Häll sedan i mjölken och det smälta smöret. Denna smet innehåller så pass mycket smör att du nästan slipper smöra järnet medans du gräddar våfflorna, jag penslade med smör någon enstaka gång. Av detta recept får du runt 6 våfflor. Till dem serverade jag sylt, go greens soyagrädde och oatley vaniljglass. Fint som snus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar