onsdag 7 september 2011

Kajsa Warg och jag

Hoho jaja, nu är det runt lunchtid och effektiviteten idag har det inte varit någon hejd på. Har kafferep inplanerat hos en fräsig vän i majorna runt eftermiddagstid och ibland har man helt enkelt inte lust att stå och vara seriös i ett förkläde och bara: hej, varje måltid jag lagar måste vara en smaksensation och explodera i käften. Det är inte så att jag vill äta äcklig mat, men enkel mat är fint det med. Enkel, snabb mat är kalasbra. OCH bäst av allt är att bara veva ihop sig något fint a la Kaja Warg. I följande text kommer jag redovisa dagens måltid som jag svischade ihop på no time. Höstfärgad ljummen pastasallad med runda smaker. Döper man mat med långa, avancerade titlar kan man lura vem som helst. Jag presenterar, en trevlig måltid för två!





 

4 dl penne pasta
2 dl röda linser
1 morot
1 dl solrosfrön
1 buljongtärning a la grönsak
Salt, svartpeppar, chili, spiskummin
Sallad
Hommus
Olivolja
Koka upp runt 1 liter vatten och fyll kastrullen med pasta, linser och solrosfrön. Även buljongtärningen och runt 1 tsk svartpeppar får följa med ned. Koka i runt 10 min, smaka av för eventuell påfyllning av sälta med salt och vänd ned kastrullens innehåll i ett durkslag. Krydda med 3 tsk spiskummin och 1 tsk chili, låt pasta svalna något och låt passande mängd sallad få vara med i leken. Lassa upp i en djup tallrik och ringla över olivolja och toppa kalaset med hommus för lite mer proteinmättnad. Hommus kan du lätt göra själv, ett annat tips är att leta rätt på färdig hommus att till de gånger lusten faller på. Det kan man hitta i både konserver och i kyldisken här och där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar